بندگان خاص خدا

بندگان خاص خدا

0
0

سخنرانی آیت الله مصباح یزدی

با موضوع بندگان خاص خدا

 

نشانه های بندگان خاص خدا
«وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی تکبّر بر زمین راه می روند و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می گویند (و با بی اعتنایی و بزرگواری می گذرند) . (سوره فرقان/63)

بحث ما پيرامون اوصافى است كه براى «عباد الرحمان» در سوره مبارك فرقان بیان شده است. این عبارت در كل قرآن كريم 2 بار تکرار شده، يكي در سوره مباركه الفرقان، آيه 63 و ديگری در سوره مباركه زخرف آيه 19، كه خداوند از فرشتگان تعبير به عباد الرحمن نموده است

در این آیه به دو ویژگی از بندگان خاص خدا اشاره دارد:

الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الأَرْضِ هَوْنا؛ آنان كه به نرمى بر زمين راه مى‌روند.

نخستین وصف، دوری از کبر و غرور و بزرگی طلبی است که به طور طبیعی در همه رفتارهای آدمی دیده می‌شود. حتی از نحوه راه رفتن یک فرد می‌توان فهمید که او انسانی متواضع است یا متکبر. لذا قرآن می‌فرماید: اولین نشانه بندگی خدا، تواضع در برابر بندگان خداست، تواضعی که باید در ساده‌ترین کارها همچون راه رفتن نیز ظاهر شود.
صفت دوم اين بود كه:

وَإِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاما؛ و هنگامى كه نادانان آنان را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گويند] به آنها سلام مى‌گويند و با بى‌اعتنايى و بزرگوارى مى‌گذرند.

دومین ویژگی بندگان خوب خدا، حلم و بردباری در برابر سخنان نابخردانه و ناروا است. آنان دربرابر افراد بی‌ادب که سخنان زشت بر زبان می رانند، به جای آنکه پاسخی مشابه بدهند، بزرگوارانه می‌‌گذرند و به جای نزاع و درگیری، رفتار مسالمت آمیز از خود نشان می‌دهند.

البته اين دو صفت به هم نزديكند و انسان‌هاى متواضع، در واقع همان روح تواضعشان سبب مى‌شود كه در مقابل رفتار و گفتار جاهلانه و ناشايست ديگران پرخاش نكنند و درصدد مقابله به مثل برنيايند.

در توضیح این آیه علامه طباطبائی در وصف بندگان خوب می فرماید:

مؤمنین، هم نسبت به خداى تعالى تواضع و تذلل دارند و هم نسبت به مردم چنینند، چون تواضع آنان مصنوعى نیست، واقعاً در اعماق دل، افتادگى و تواضع دارند و چون چنینند ناگزیر، نه نسبت به خدا استکبار مى ورزند و نه در زندگى مى­ خواهند که بر دیگران استعلاء کنند و بدون حق، دیگران را پائین تر از خود بدانند و هرگز براى به دست آوردن عزت موهومى که در دشمنان خدا مى بینند در برابر آنان خضوع و اظهار ذلت نمى کنند. پس خضوع و تذللشان در برابر مؤمنین است نه کفار و دشمنان خدا، البته این در صورتى است که به گفته راغب کلمه “هون” به معناى تذلل باشد. و امّا اگر آن را به معناى رفق و مدارا بدانیم معناى آیه این مى شود که: مؤمنین در راه رفتنشان تکبر و تبختر ندارند.
صفت دومى که براى مؤمنین آورده این است که چون از جاهلان حرکات زشتى مشاهده مى کنند و یا سخنانى زشت و ناشى از جهل مى شنوند، پاسخى سالم مى دهند، و به سخنى سالم و خالى از لغو و گناه جواب مى گویند، شاهد اینکه کلمه سلام به این معنا است آیه «لایسمعون فیها لغوا و لا تاثیما الا قیلا سلاما سلاما» مى باشد، پس ‌حاصل و برگشت معناى این کلمه به این است که: بندگان رحمان، جهل جاهلان را با جهل مقابله نمى کنند. (طباطبائی، ترجمه المیزان، ج15، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامي، بی تا، ص331)

شیوه برخورد درست با ناسزاگویان

بالاترین مدال، مدال بندگی است چون عباد الرحمان یعنی بنده بی نهایت و شما بنده هر چی بشوید، محدودید. بنده پول بشوید محدود هستید، بنده مدرك، فوقش دكترا است آخرش آیت اللهی است اما بنده خدا كه شدید بنده نامحدود هستید.

رفتار هر كس نشان دهنده شخصیت اوست. می‌گوید اگر می‌خواهی بدانی كه بنده خدا هستی یا بنده هوی و هوس ببین چه جوری راه می‌رود.

پس بندگان خاص خدا مظهر تواضع هستند هر چی هم بالاتر می‌شوند تواضعشان بیشتر می‌شود.

تواضع نشانـه بندگی است و یا از نخستین نشانه‌های بندگی است، وقار و نرمی از بارزترین صفات مؤمن است تواضع نسبت به همـﺔ مردم. (حجت الاسلام قرائتی، درس های از قرآن)

اين در واقع نشانه «حلم» و خويشتن‌دارى عبادالرحمان است كه وقتى با افراد نادان مواجه مى‌شوند و رفتار نابخردانه‌اى از آنان نسبت به خود مشاهده مى‌كنند، زود منفعل نمى‌شوند و بزرگوارانه، در برابر رفتار و گفتار ناشايست آنان، واكنشى نرم و ملايم از خود نشان مى‌دهند.

بنابراين از ويژگی های برجسته و صفات عبادالرحمن و بندگان خوب خدا تواضع و فروتنی و دوری از خود بزرگ بينی و تكبّر و غرور و خود را كوچك شمردن و اجتناب از خود ستايی و بزرگ بينی است.

آیت الله جوادی آملی در اشاره به آیه شریفه فرمود: بندگان خدای رحمان فرومایه نیستند ولی فروتنانه زندگی می کنند و به سر می برند. انسان فرو مایه سست است ولی انسان فروتن محکم و متقن است اما آرام به سر می برد. اگر جاهل با ایشان از روی جاهلیتش با جهل علمی یا جاهلیت عملی حرف بزند، آنها بهشتی گونه پاسخ می دهند، قالوا قولا سالما سلیما، قولی که از هر گزندی سالم است.

 

جهت دانلود کلیک کنید…

ترک از نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانال منبرک های انصارالله
* به کانال منبرک های انصارالله بپیوندید
* حال و حوصله نشستن پای منبرهای طولانی نداری؟
* میخای بیشتر درباره دین ات بدونی؟؟
* دنبال یه کانال منبری میگردی؟
* بیا اینجا عضو شو
* با علما و روحانیون آشنا شو